Laatste tourdagen - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Wendy Klerk - WaarBenJij.nu Laatste tourdagen - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Wendy Klerk - WaarBenJij.nu

Laatste tourdagen

Door: Wendy

Blijf op de hoogte en volg Wendy

24 Oktober 2015 | Australië, Adelaide

Zondag, precies optijd.

vergeleken met Lee, onze eerste tourguide, is Nick, onze tweede tourguide, precies optijd. Een bekende activiteit in de woestijn van Australië is het berijden van een kameel. We konden voor een aantal dollar een klein rondje op een kameel rijden, hilarisch! Tijdens de lunch, hebben we een korte wandeling gemaakt bij Katherin Creek om daarna door te gaan naar de camping bij Kings Creek Station. Vanavond staat er pasta op het menu en een vroeg in de swag gaan ;).

Maandag, veelste vroeg.
Om 4.15 stond de wekker om uiteindelijk om 5.30 in de bus te zitten. Een heel karwij hoor, om te eten met 20 mensen, alle tassen in te pakken en daarna alles opruimen en inpakken. We vertrekken naar de Kings Canyon om de 4-urige wandeling te gaan beginnen. Om 6.30 starten we de tour en na 3,5 uur zijn we terug. Redelijk snel gelopen dus. We vertrekken met de bus naar een lunchplek vlakbij Ayers Rock, ookwel Uluru. Daarna bezoeken we de grootste steen van Australië, namelijk Uluru. Na het visitor centre gaan we met de groep rondom de Uluru lopen. Wat een immense steen is dat zeg! Jeetje. Met een enorm interessante geschiedenis en cultuur.
Door de hitte zijn er verschillende stukken afgesloten. We hebben toch weer 2 uur gewandeld. Gelukkig ben ik aardig getraind en heb ik geen last van mijn voeten of benen, zoals de meeste van de mensen.

Daarna rijden we door naar de camping van Uluru, waar we verblijven. We kijken de sunset, die we niet kunnen zien door bewolking en we eten rijst met curry. Vroeg naar bed, want morgen word het echt vroeg opstaan.

Funfactje van vandaag: om een idee te krijgen van de hitte, ik heb vandaag dik 8 liter water gedronken.

Dinsdagochtend, nog veelste vroeger *;)
3.45 de wekker, joepie, het wordt steeds vroeger. Onderweg naar Uluru voor de sunrise! Ik heb hier zo'n zin in, schijnt geweldig te zijn. Zitten we in de bus en dan vertelt Nick, de tourguide, dat wij de gelukkige zijn. 1:1.000.000 kans dat je regen hebt, ennn jahooor wij hebben regen. Shit! Geen goede sunrise door de wolken. Echt super jammer! Geen sunset en sunrise bij Uluru, balen! We rijden met onze bussong door naar Valley of the Wind om daar een 3 urige wandeling te voltooien. Er staat altijd wind hier, vandaar de naam. Stevig tochtje met veel hellingen, niet iedereen gaat mee, maar degene die wel gaan hebben het overleefd.

Heb ik jullie eigenlijk al eerder vertelt van de bussong? Het is heel leuk. Als er een liedje van de backstreetboys, backstreet is back, door de speakers luidt moeten we meezingen en dansen in de bus. Haha, het is heel grappig. Alle armen de lucht in en meebleren.

Na de wandeltocht terug naar het kamp en daar lunchen en douchen. Nu zitten we in de bus onderweg naar de volgende slaapplaats genaamd de border. Hier is de lijn van het tijdsverschil van een uur. Ik word morgenochtend dus wakker met mn billen in 7.30AM en mijn hoofd in 8.30AM (jaaaa, uitslapen!). We slapen werkelijk in de middle of nowhere. Geen service, geen water, dus geen douche of toilet, geen electriciteit, NIKS dus. Jaa, kampvuur met marshmellows ;). Slaaplekker alvast!

Het was geweldig gisteravond. Poepen in de wildernis enzo, haha.Jammer genoeg heb ik die niet van mijn bucketlist af kunnen strepen (Natas, Britt, Denice en Lau, haha).

Funfactje: er zijn hier zoooooveel vliegen. Niet normaal. We dragen een vliegennet om ons hoofd, zoveel zijn het er. Je probeert ze te negeren, maar ze zijn echt irritant, vooral in je gezicht. In een dropje waar we stopte voor benzine was een bord, hierop stond:
2.000.000 flies
22.000 sheeps
30 human.

Woensdag, vroeger dan nodig..
Vanochtend was iedereen al om 5.30 wakker. Vroeg pannenkoek ontbijtje en onderweg naar Coober Pedy!

Funfactje van vandaag: gisteravond kwam boven water dat 60% van de mensen die meezijn met de tour, dachten dat Valerie (mijn Duitse vriendinnetje hier) en ik zussen waren. Jullie mogen zelf kijken of jullie ons op elkaar vinden lijken ;).

We zijn in een keer doorgereden naar Coober Pedy om hier te lunchen. Na de lunch hebben we een Opal mijn en museum bezocht. Opal is een mineraal wat hier voor de meeste mensen zorgt voor hun inkomen. Omdat de temperatuur hier heel laag (-5) tot heel hoog (52 graden) kan oplopen, leven de mensen hier onder de grond. We kregen een rondleiding door het de mijn en het museum. We begonnen met een introductiefilm waarna we de mijn in gingen. We hebben een voorbeeld woning gezien. Echt wat voor jullie Jesper en Yorick. Dat is nog eens een manier om een huis te bouwen! Daarna een bezoekje aan het museum.
Veel verschillende kleuren en maten stenen. Na de mijn en het museum zijn we zelf Opal gaan zoeken. 2 mensen hebben ook daadwerkelijk een heel klein stukje gevonden!
Het was ondertussen alweer 7 uur en we zijn pizza gaan eten in de pizzaria. Een gezellige avond gehad en optijd naar bed.

Donderdag, oepsie, blond?
Wekker ging af om 4.30, uit bed om te ontbijten. Een kwartier later was er nog niemand op. Ik realiseer me dat ik een uur te vroeg ben opgestaan, shit! Kopjes thee en wachten. Geen mobiele service of iets, dus lekker rustig mijn boek lezen. Vanmorgen langs Lake Hart geweest, dit is een mega groot zout water meer. Het is nu 2 uur en lunchen nu in Port August, na 2 weken geen kust te hebben gezien, zijn we weer in de 'normale wereld' beland. "BYE BYE DESERT".

Funfactje: Het is koud(er) hier, ik denk 25 graden. Veel mensen verkleden zich naar lange broek en vest, haha. Bizar toch, dan ligt in Nederland iedereen op het strand..

Nu vertrekken we naar de Flinders Range. We hebben een hele leuke 1,5 uur durende wandeling bij Alligator Gorge. Na de wandeling gaan we door naar de slaapplek waar we vannacht verblijven. Een lekker koud wijntje en een bbq, slaaplekker alvast.

Vrijdag, de laatste tour dag
Uitslapen, heeerlijk! 8 uur staat de wekker pas (natuurlijk al veeleerder wakker, maar toch). Om 9 uur vertrekken we.
Eerste stop in Laura, bij een ijswinkel, ijsjestijd! We moeten nu een heel stuk rijden en vanmiddag hebben we een wijnproeverij.
We verblijven allemaal in andere hostels vanavond. We hebben afgesproken bij de bar om voor de laatste keer nog een keer te proosten met zijn alle.

Funfactje: South Australia staat bekend om hun goede wijnen. Er zijn hier een hele hoop wijngaarden.

Zaterdag, blij of niet...
Dit is raar, vanmorgen niet op tour.. Best een lekker gevoel. Kan ik eindelijk weer mijn eigen ding doen. Toch ga ik alle gezelligheid van iedereen wel missen hoor. Waren gezellige weken. Ik heb gesloten om met 2 meiden verder te gaan reizen. Een Engels (Helen) en Nederlands (Sanne) meisje. We vertrekken maandag met een auto, in 6 dagen, naar Melbourne. Great Ocean Road: here we coooome!

• 24 Oktober 2015 - 17:19

Menno:

Heelemaal gaaf Wen, na dat uurtje Skype van vanmorgen ben ik weer helemaal opgeladen. Nu lig jij weer in je mandje en zitten wij aan een wijntje. Eigenlijk bizar. Helaas vanmiddag nog niet geslaagd maar.....komt goed. Volgende week premiere van nieuwe Bond film, ga natuuuuurlijk in de bios kijken met Yor, vast ritueel geworden hahaha. Veel plezier op je ocean road trip en in je daktentje haahaha. Adiosss

• 24 Oktober 2015 - 23:28

Marieke:

Wen, super leuk weer om te lezen!!! Mooie avonturen beleefd op de outback. Leuk dat je nu met twee meiden verder gaat. Heel veel plezier en op naar nieuwe en mooie belevenissen! Geniet ervan. Leuke foto's trouwens ook! Xxx

• 25 Oktober 2015 - 01:15

Amber:

Super leuk om elke keer je post te lezen wen, neem elke keer even de tijd om je verhalen goed door te lezen. Leuk dat je met 2 meiden verder reist! Je geniet er duidelijk van, toppie! Veel plezier tijdens jullie roadtrip naar Melbourne. Voorzichtig onderweg! :) liefs! xxx

• 25 Oktober 2015 - 09:46

Nollie:

Zo leuk om het mee te beleven. Fijn ook dat je met twee andere meiden de reis voort zet.
    Tuttig, maar geeft toch een rustiger gevoel en veel gezelliger voor jullie denk ik. Tot de volgende verhalen.