Great Ocean Road - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Wendy Klerk - WaarBenJij.nu Great Ocean Road - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Wendy Klerk - WaarBenJij.nu

Great Ocean Road

Door: Wendy

Blijf op de hoogte en volg Wendy

02 November 2015 | Australië, Melbourne

Maandag, toyota corrola.
Maandagochtend gaan we naar wickedcars toe om een auto te huren. In onze vrije dagen hebben we geïnformeerd bij het reisbureau "Peterpan" welke auto en welke route we het beste konden kiezen. We hebben gekozen voor een 5 personen auto met een tent op het dak (Lau, vergelijkbaar met die fiat panda die we in Italië zagen, haha). Er zit dus een 3 personen tent op het dak
We rijden naar Cape Jervis om daarna onze eerste dagen op Kangeroo Island te spenderen. We arriveren en de ferry vertrekt precies voor onze neus. We moeten 2 uur wachten en om 3 uur gaat onze ferry naar het eiland.
Onze eerste stop op het eiland is Kingscote en Island Beehive. Prachtig uitzicht en het zonnetje is gaan schijnen. Wel staat er enorm veel wind. Het is frisjes. We rijden door naar Stokes Bay waar we de tent uitklappen en overnachten. We koken pasta onder het genot van de zonsondergang.

Wat een nacht, koud en krap. Jeeetje, kijk nu al uit naar mn hostel in Melbourne (en ook wel naar mijn bed thuis hoor, hihi)

Dinsdag, touren.
Vandaag beginnen we met thee. Het is zoooo koud! De lucht is helemaal blauw en de zon schijnt, maar er staat heel veel wind. Voordat we weggaan loopt er een koala onze camping op. Op 1 meter afstand kunnen we hem zien, zo gaaf!

Onze eerste stop is bij Flinders Chase Visitor Centre. Hier halen we onze entreebewijzen voor het nationale park. We beginnen met een wandeling van een uur en rijden daarna door naar Amirals Arch en Remarkable Rock. Nadat we een hoop dieren en natuur rijker zijn, rijden we terug naar het visitorscentrum om te lunchen. Nieuwsgierige vogels en wallabies komen erbij zitten.
Na de lunch is het tijd voor Hanson Bay. Ik heb nog nooit zoooo'n mooi strand gezien. We hadden het hele witte strand en de blauwe (wilde en koude) zee voor ons alleen. Prachtig!

We rijden terug naar land en gaan opzoek naar een camping. Na lang zoeken voor een kampeerplaats hebben we een camping in Victor Harbor gevonden. Heerlijke warme(!) douchejes en een keuken waar we in kunnen koken.
Tijden het koken en eten zijn we aan de praat geraakt met 3 oudere Australische stellen. Zodra we vertellen dat we een tent hebben, met maar een slaapzak (die we delen), hebben ze medelijden met ons, en snappen niet dat onze ouders ons zonder slaapzak wegsturen. Ze lenen ons hun slaapzakken en dekens, wat een aardige mensen!

Woensdag, caves.
Het lijkt wel of het gevroren heeft vannacht. Het is koud! En het kan nog even zo blijven.
Vanmorgen dus maar een slaapzak gekocht, want zonder was geen optie. We rijden door naar Mount Gambier (4,5 uur rijden), waar we de rest van de dag spenderen.
We hebben een grote wandeling gemaakt om het meer waar we daarna ons avondeten hebben bereid. Na het avondeten zijn we naar de cave gardens geweest. Een gave lichtshow met een film over aborigini.
We kamperen langs de weg, best wel spannend.

Donderdag, afwijkende programma.
Lekker wakker geworden op de parkeerplaats. We zouden eerst naar de Grampians gaan. Dit is een groot nationaal park. Omdat dit veel kilometers rijden zijn (7 uur retour) besluiten we om die te skippen en door te gaan naar de Great Ocean Road. Gelukkig ben ik goed voorbereid en heb ik al op een rijtje wat ik wil zien. Die meiden gaan ermee akkoord.

Onze eerste stop is Portland om in het informatiecentrum wat adviezen te vragen. We verlaten Portland en stoppen bij Tower Hill. Hier wandelen we en hebben we lunch. We rijden door naar Warrnambool en bezoeken cheeseworld. Bekijken het museum, missen net de proefronde (shit!) en hebben hier een heerlijke milkshake. Normaal kan je ook walvissen spotten hier, maar dat is alleen in de winter. Dat is dus jammer genoeg niet de tijd van het jaar (maar in de winter zal het helemaal koud zijn).
We rijden door naar Bay of Island om hier het uitzicht te bekijken. Hierna stoppen we voor wat lookouts en als laatste lookout hebben we de Londen Bridge. We sluiten de dag af bij de beroemde Twelve Apostles. Dineren hier en genieten daarna van de zonsondergang. Echt prachtig!

We rijden door naar Princetown om daar te zoeken naar een camping, en BAM, vol op de rem. Bijna een kangaroo gekust met de bumper. Gelukkig kon ik de auto er langs sturen. Fjuuw.

Vrijdag, back to kakadu?
We beginnen vandaag bij Triple Falls. Zoals de naam zegt, 3 watervallen in 1. Een wandeling van een uur met een mooie, volle kletterende, waterval. Hierna rijden we terug om de de GOR te vervolgen. Apollo Bay is onze volgende stop. Een leuk dorpje waar we een kopje thee drinken en TimTam's eten. Dat is de treat hier in Australië, heerlijk! Ik zal wat pakken meenemen naar Nederland, zodat jullie het kunnen proeven (met een kopje thee natuurlijk, want het heeft een speciale gebruiksaanwijzing). Na Apollo Bay hebben we een aantal lookouts stops waarna we lunchen in Lorne. Na Lorne rijden we naar Erskine Falls toe om waterval nummer twee te bekijken. Korte wandeling, maar dit keer erg dichtbij de waterval. De rest van de middag gespendeerd bij het monument van de GOR, een vuurtoren en wat lookouts. We overnachten vannacht weer ergens op en parkeerplaats.

Vrijdag, het dondert en het bliksemt
Het regent en onweert de hele nacht en ochtend. De tent moeten we zeiknat inpakken. Hierna rijden we door naar Torquay. We hadden een surfles op de planning, maar belanden in een lokaal koffietentje (Torquay larder). Koffietje en gebakje dan maar, wij zitten droog binnen! Torquay is het grootste surfdorp van de GOR, dus een hoop surfwinkels. Het regent toch, dus we besluiten te gaan winkelen. Ik wil alles wel hebben hier, maar koop niks. We rijden door naar Melbourne. Het is chaos op de weg. Je merkt dat we terug zijn in de stad. Om 5 uur komen we uiteindelijk in ons hostel aan. Even tijd om te relaxen.

Ondertussen is het 5 uur in de ochtend. De hele nacht hebben we in de kroeg gestaan! de Rugby World Cup 2015 speelt hier een grote rol. Nieuw-Zeeland heeft gewonnen, wat een gave wedstrijd, en wat een feest hier. (Er zijn hier meer Nieuw-Zeeland fans dan Australische)
De komende dagen zijn dagen om te relaxen en de stad te verkennen. Op dinsdag is het feest want dan wordt hier het jaarlijkse feest, de Melbourne Cup gevierd. Paardenraces in de stad. Ik ben benieuwd. Op donderdag vlieg ik door naar Nieuw-Zeeland.

• 02 November 2015 - 13:02

Nollie:

Wendy

Gaaf hoor wat jullie allemaal zien en meemaken.
    Helemaal leuk om die Rugby World Cup aan die kant van onze aardbol mee te maken.
    Wens je een goede "vlieg"reis en kijk uit naar je volgende verslag.

Groetjes Nollie