Blog spam! - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Wendy Klerk - WaarBenJij.nu Blog spam! - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Wendy Klerk - WaarBenJij.nu

Blog spam!

Door: Nogsteeds Wendy

Blijf op de hoogte en volg Wendy

17 November 2015 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Vrijdag 13/11, Hot Water Beach.
Vanmorgen zijn we vertrokken naar Hot Water Beach. Na 2 tussenstops kwamen we om half 2 in Hot Water Beach aan. Het eerste wat we deden, na het inchecken natuurlijk, was het huren van een schep en richting het strand lopen. Er zijn op HWB namelijk warm water bronnen gevonden. Je kunt een gat graven in de grond en met het water dat uit de grond komt een zwembadje maken. Doordat het water uit de grond zo'n 87 graden is moet je er wel voor zorgen dat je in connectie met de zee blijft zodat het water kan mixen en de temperatuur aangenaam is. Een heerlijk warm bad om mee te beginnen dus.

Na het warme bad zijn we door de buschauffeur naar Hahei strand gereden om te kajakken. Een drie uur durende kajaktour stond ons te wachten. Kajakken door de golven van de zee was erg gaaf. Pinguïns en roggen gespot en een tussenstop gehouden met koffie, thee en een koekje op Cathedral Cove. Over de zee, tussen en onder wat rotsen door zijn we terug gegaan naar het strand. Een heerlijke fish and chips om het af te sluiten en terug naar onze lodges om te douchen en te slapen.

Zaterdag 14/11, Waitomo Caves.
Vanmorgen zijn we vertrokken naar de meest bekende grotten in NZ, namelijk de Waitomo Caves. Je kunt je hier inschrijven voor meerdere activiteiten. Ik heb gekozen voor het Black Water Rafting - Black Abbys. Een tocht van 5 uur door de grotten heen.
Tijdens de hele tour droeg je een warm wetsuit, speciale sokken en schoenen en een helm op je hoofd met een lichtje om iets te kunnen zien.

We begonnen met abseilen. 35 meter abseilend naar beneden door het kleinste gat ooit. Een beetje claustrofobisch werd ik er wel van ja, haha. Daarna ziplinend verder de grot in. Dit was supergaaf. Alle lichten moesten uit en nu werd de grot verlicht door de glowworms. Deze zaten overal op het plafond en de muren, echt een gaaf gezicht.
Na de zipline werden we verwend met wat warme chocolademelk en een koekje. Daarna gingen we verder.
We moesten met van die opblaasbanden het water in. Hilarisch! 10 graden was het water, ik bevroor. Het was koud! Zelfs met wetsuit, ja. Via touwen dreven we door het water, wat een geweldig uitzicht met die glowworms. De tourguide zei dat ze in 6 jaar nog nooit zoveel glowworms had gezien. Misschien zegt ze dat wel tegen iedere groep of waren we erg luidruchtig (ze gaan gloeien door de trillingen van geluid, een soort zingend koor onder de douche waren wij), ik kan in ieder geval zeggen dat het een prachtig gezicht was.
De banden lieten we achter voor de volgende groep en wij gingen lopend verder. Door het water, diep onder de grond. Klimmen, klauteren en lopen was onze bezigheid. Je ziet niet waar je stapt, dus vallen doe je ook regelmatig ja (gelukkig hadden we een helm).
Als laatste moesten we omhoog klimmen, via 2 watervallen en nog wat wegen en zo weer terug het daglicht in.
Dit was echt een geweldige ervaring!

Zondag 15/11, Tamaki.
Vandaag staat een bezoek brengen bij de Maori's op de planning. Vanmiddag even wat relaxing (je kan ook The Hobbiton bezoeken, filmset van de films The Hobbit, Lord Of The Rings etc., maar ik heb al die films niet gezien, dus dat heb ik overgeslagen) en daarna rond half 4 richting het Maori dorp.

We werden begroet door onze twee guides en de chief werd uitgekozen. De chief is altijd een man, zo ook bij ons. Wij hadden een Engelse jongen, John, van 2.07m in de groep zitten, iedereen stemde in met hem als chief. Met als groepslied "The wheels from the bus" begon ons Maori avontuur. Ontmoetingen met andere Maori's, uitleg over hun cultuur en een rondleiden in hun dorp waren de volgende bezigheden. Daarna was het tijd voor koffie en thee met lekkernijen.
Na teatime zijn we aan de slag gegaan met het Maori lied. Met handgebaren en deze tekst moesten we vanavond, na het eten, voor iedereen optreden.

"A haka mana para ta wa nga wha
E heke mene pere tewe nge whe
I hiki mini piri tiwi ngi whi
O hoko mono poro towo ngo who

A-E-I-O-U

U huku munu puru tuwu ngu whu"

Daarna zijn we verder gegaan met wat Maori spellen. We verdeelden ons in 2 groepen van 10, en mijn groep begon bij het vlechten van een liaan. Al drie jaar lieten ze bezoekers dit doen, dus de liaan was enorm! We moesten een blad van een boom bewerken zodat er dunne touwtjes van over bleven. Deze samenstelling was zo sterk dat ze niet te breken zijn. Nadat iedereen dit had gedaan werd het tijd om te vlechten, zodat de liaan weer een stuk langer werd. Na dit spel gingen we naar een behendigheidsspel. Gooien met stokken en elkaar vertrouwen dat degene naast je goed gooide zodat jij netjes kon vangen. Alles ging in het Maori's, dus we hebben een hoop nieuwe woorden geleerd (die ik nu alweer vergeten ben)(behalve 'Kia Ora' natuurlijk, dat betekend hallo of dankjewel).
Nu was het tijd voor het begin van de gezamenlijke avond. Alle bezoekers kwamen en de Maori's begonnen me een optreden. Ze begroeten de mensen met dansen, schreeuwen, gekke bekken trekken en meer. Precies hoe de rugbyers doen tijdens de haka, daarmee kan je het vergelijken. Lachen is ten strengste verboden, dat zien zij als uitlachen van hun cultuur terwijl jij er geïnteresseerd in bent.
Na de verwelkoming mogen we een kijkje nemen in hun dorp. Hoe leven zij, waar geloven ze in, hoe vermaken zij zich tijdens de dag en hoe voeden ze hun kinderen op. De mannen leren de haka en de vrouwen leren met spelen van een plastic bal om het lichaam soepel te houden en de gewrichten te smeren.
Na dit gedeelde gaan we een ruimte binnen waar er een optreden start. Zang, dans en muziek op de gitaar nemen de overhand waar plezier maken voorop staat. In een woord AWESOME!
Het is 9.00 uur en iedereen heeft honger. Het avondeten staat klaar en we kunnen beginnen. Ik heb in de tijd dat ik reis nog nooit zo lekker gegeten. Vlees, vis en groenten staan op tafel. Het is verrukkelijk!
Na het eten komt ons mislukte optreden, iedereen was die moeilijke woorden natuurlijk alweer vergeten, haha. Maar met klappen, dansen en zomaar was zingen op de beat kom je een heel eind.
Alle bezoekers gingen naar huis en wij, de overnachters, hadden het hele dorp voor ons alleen. Relaxen in de hottubs, zitten en zingen rond het kampvuur, marshmallows maken, een lekker wijntje erbij en gezellig kletsen met elkaar en de Maori's. Wat een topavond!
Slapen in heerlijk zachte, niet krakende bedden met heerlijke kussens. Afdrogen na het douchen met een normale handdoek in plaats van zo'n vreselijke reishanddoek, haha. Waarschijnlijk het meest luxe wat ik in NZ ga hebben!
's Ochtends stond er een heerlijke ontbijtje voor ons klaar waarna de bus ons naar het hostel reed waar de rest van de Kiwi Experience bus verbleef.

Maandag 16/11, nagenieten.
Nog neuriënd met het a haka lied in mijn hoofd zit ik op mijn kamer. Het regent pijpenstelen buiten. De-hele-dag-door. Getverredekkes! Ben alleen naar buiten geweest voor een boodschap en daarna zeiknat terug gekomen.

Dinsdag 17/11, vruchtbare grond in Rotorua
Vanmorgen werd ik met een busje opgehaald om mijn ochtend door te brengen in Wai-O-Tapu. Dit is het vulkanische landschap van Rotorua. Hier is nog een actieve vulkaan die ze elke dag uit laten barsten.
We begonnen bij de modderpoel. Sputterend modder kwam uit de grond. Daarna door naar Lady Knox. Dit is de vulkaan die uitbarst. Ze stoppen er een soort milieuvriendelijke zeep in die ervoor zorgt dat het koude en het warme water met elkaar mixt zodat er een eruptie ontstaat. De vulkaan spuit wel 10 (?)(ik ben een vrouw, schatten is niet mijn sterkste punt) meter de lucht in.
Na de vulkaan rijden we door naar het actieve vulkanen landschap. Een overweldigend uitzicht met allerlei kleuren. Een wandelroute van 3 km met allerlei verschillende vormen van actief landschap. Overal rook, door de hitte, en als hoofdzaak, het stinkt hier naar rotte eieren. Maar dat maakt het zicht niet minder mooi. Rood, groen, geel, oranje paars en wit nemen de overhand. Gaaf hoor.
Vanmiddag heb ik een wandeling gemaakt en boodschapjes gedaan. Ook zal ik zo nog wat foto's uitzoeken en op Facebook plaatsen zodat jullie weer helemaal op de hoogte zijn.

Donderdag gaat mijn reis verder naar Taupo!

Liefs, Wen

• 18 November 2015 - 08:39

Nollie:

Gaaf hoor Wendy, die grotten krijgen ze mij voor geen goud in maar het lijkt me wel een hele belevenis. Kijk weer uit naar je foto's. Grotejes Nollie

• 18 November 2015 - 08:43

Nollie:

Oh zie ze net staan op facebook ga snel kijken.